Odpowiedź Ministerstwa Finansów na pismo KIBR z dnia 18.09.2024 dotyczące powodzi na południu Polski

Odpowiedź Ministerstwa Finansów na pismo KIBR z dnia 18.09.2024 dotyczące powodzi na południu Polski

W odpowiedzi na zapytania Krajowej Izby Biur Rachunkowych z dnia 18 września 2024 r. dotyczące sytuacji kryzysowej wywołanej powodzią w południowo-zachodniej Polsce, Ministerstwo Finansów udzieliło wyjaśnień na temat działań podejmowanych w celu wsparcia przedsiębiorców i biur rachunkowych dotkniętych skutkami klęski żywiołowej.

Pytania KIBR

  1. Czy Ministerstwo planuje wprowadzenie ułatwień i zwolnień z obowiązków podatkowych w związku z klęską żywiołową?

    Odpowiedź Ministerstwa:

    Minister Finansów wydał rozporządzenie (19 września 2024 r.), które przedłuża terminy składania deklaracji oraz zapłaty podatków (PIT, CIT, VAT, podatek od czynności cywilnoprawnych, spadków i darowizn) dla podatników z obszarów objętych stanem klęski żywiołowej. Dzięki temu podatnicy nie muszą składać indywidualnych wniosków o odroczenie terminów. 
  2. Czy rozważane jest zwolnienie podatników z obowiązku indywidualnego składania wniosków o odroczenie terminów i wprowadzenie zbiorczych wniosków składanych przez biura rachunkowe?

    Odpowiedź Ministerstwa:

    Ministerstwo nie przewiduje możliwości składania zbiorczych wniosków o odroczenie terminów. Odroczenia mogą być przyznawane wyłącznie na wniosek indywidualny zgodnie z obowiązującymi przepisami Ordynacji podatkowej. Podatnicy w dalszym ciągu mogą składać wnioski o odroczenie terminu na podstawie ważnego interesu podatnika lub interesu publicznego. 
  3. Czy możliwe jest opracowanie jednolitego katalogu dokumentów wymaganych do rozpoznania strat przez organy podatkowe?

    Odpowiedź Ministerstwa:

    Ze względu na różnorodność sytuacji, z jakimi mogą się spotkać przedsiębiorcy, Ministerstwo uznało, że opracowanie jednolitego katalogu dokumentów nie jest możliwe. Ulgi podatkowe mogą być przyznawane na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej, w przypadkach uzasadnionych „ważnym interesem podatnika” lub „interesem publicznym”. 
  4. Czy Ministerstwo przygotowuje ujednolicone procedury i wytyczne dla urzędów skarbowych oraz podatników, a także dedykowane kanały informacyjne?

    Odpowiedź Ministerstwa:

    Krajowa Administracja Skarbowa uruchomiła specjalną infolinię dla osób poszkodowanych przez powódź, dostępną pod numerem 22 460 59 30 (godz. 8:00-18:00). Na stronie podatki.gov.pl na bieżąco publikowane są informacje oraz komunikaty dotyczące ulg i rozwiązań podatkowych dla osób dotkniętych klęską żywiołową. Trwają również prace nad dalszymi wytycznymi w zakresie ulg podatkowych.

Krajowa Izba Biur Rachunkowych pozostaje w kontakcie z Ministerstwem Finansów i będzie na bieżąco informować Członków o nowych rozwiązaniach i procedurach. W razie dodatkowych pytań, zapraszamy do kontaktu z Izbą.

 

2024_09_18 pismo do MF w sprawie powodzian
Odpowiedź na pismo Krajowej Izby Biur Rachunkowych

Add a Comment

Your email address will not be published.